සංවාද ප්රතිපත්ති පත්රිකාව: 1 කාණ්ඩය
විකල්ප 1: සූර්ය විදුලි උත්පාදන බලාගාර
විකල්ප 2: ගල් අඟුරු බලාගාර
‘‘ ස්වාධීනත්වය, ස්වාධිපත්යය, භෞමික අඛණ්ඩතාවය සහ පුරවැසියන්ගේ ආරක්ෂාව සුරක්ෂිත කිරීම ශ්රී ලංකාවේ ආරක්ෂක ප්රතිපත්තියයි .’’
ධම්මික පෙරේරා
“විනිවිදභාවය සහ වගවීම මත පදනම් වූ පුරවැසි කේන්ද්රීය මූල්ය ප්රවේශයන් මත ශක්තිමත් ආර්ථිකයක් සඵල වේ.”
ධම්මික පෙරේරා
ශ්රී ලංකාවේ වාර්ෂික ජනගහන වර්ධන වේගය දළ වශයෙන් 190,000 කි. එයට අනුව වර්තමාන ආර්ථිකය තත්වය පවත්වාගෙන යාම සඳහා වර්ෂයකට අතිරේක රැකියා 62,400 ක් උත්පාදනය කිරීම අත්යාවශ්ය වේ.
‘ඕකන්ගේ නීතිය‘ (‘Okun’s law) අනුව විරැකියා ප්රතිශතයේ සිදුවන සෑම 1%ක අඩුවීමකදීම, දළ දේශීය නිෂ්පාදනය 3%කින් ඉහළ යන බවයි.
විරැකියාව අඩු කිරීම සඳහා දිස්ත්රික්ක මට්ටමෙන් රැකියා උත්පාදන සැලසුමක් බිහිකිරීම සහ එය ක්රියාවට නැංවීම. මෙම වැඩසටහන මාසිකව අධීක්ෂණය කළ යුතු අතර, පුද්ගලික අංශයේ ආයෝජනවලට ආණ්ඩුව සහාය දැක්විය යුතුය.
බදු ප්රතිශතය සහ රාජ්ය ආදායමේ වෙනස්වීම වේගය අතර සම්බන්ධය ‘ලෆර් වක්රය’ මගින් දක්වයි. මෙමගින් බදු ආදායමේ ප්රත්යාස්ථතාවය නමැති සංකල්පය, එනම් බදු ප්රතිශතයේ වෙනස්වීම්වලට අනුව බදු ආදායම වෙනස් වන බව පෙන්වා දෙයි.
වර්තමානයේ රටෙහි ආයෝජන අඩු වීමට ප්රධානතම හේතුවක් වන්නේ මූලික වශයෙන් අපගේ බදු ප්රතිශතයන් අපගේ තරගකාරී රටවලට වඩා ඉහළ අගයක් ගැනීම සහ ඒ අනුව ආයෝජන සිදුකිරීම අධෛර්යමත් වීමයි.
බදු ප්රතිශතයන් උපරිම ආදායම් උපරිමකරණ ලක්ෂ්යයේ පවත්වාගැනීම අත්යාවශ්ය වුවද එය සාධාරණ සහ අපක්ෂපාතී ලෙස සිදුවිය යුතුය. එනම් ප්රධාන වශයෙන්ම තරගකාරී රටවල් සමග සසඳමින් රට වෙත හැකිතාක් දුරට උපරිම ආයෝජන ආකර්ෂණය කර ගැනීම සඳහා එසේ කළ යුතුය. එබැවින් උපරිම ආයෝජන ආකර්ෂණය කරගැනීම සඳහා බදු ප්රතිශතයක් ආදායම් උපරිමකරණ ලක්ෂයේ පවත්වාගැනීම අවශ්ය වේ.
බදු සහ රේගු ප්රතිපත්තිවල වෙනස් කම් සිදුකිරීම මගින් ග්රීන්ෆීල්ඩ් හා බ්රවුන්ෆීල්ඩ් කරණයේ දේශීය සහ විදේශීය ඝෘජු ආයෝජන නැංවීම. එමඟින් ආර්ථික වර්ධනයද දිස්ත්රික්ක මට්ටටමේ රැකියා උත්පාදනයද, භාණ්ඩ හා සේවා අපනයනයද වර්ධනය වේ.
ආර්ථික වර්ධනය සඳහා ග්රීන්ෆීල්ඩ් (greenfield) සහ බ්රවුන්ෆීල්ඩ් (brownfield) ගණයේ දේශීය සහ විදේශීය සෘජු ආයෝජන ඉහළ නැංවීම පිණිස බදු සහ රේගු ප්රතිපත්තිවල වෙනස්කම් සිදුකිරීම, දිස්ත්රික් මට්ටමේ රැකියා උත්පාදනය සහ භාණ්ඩ හා සේවා අපනයනය ප්රබල අවශ්යතාවයක් වේ.
අයිතමය |
ආදායම් බදු
(සෘජු බදු) (රු. මිලියන) |
සමස්ත
රාජ්ය ආදායම
Revenue
(රු. මිලියන) |
සමස්ත රාජ්ය ආදායමෙන් සෘජු බදු ප්රතිශතය | සමස්ත රාජ්ය ආදායමෙන් වක්ර බදු ප්රතිශතය | රුපියල අවප්රමාණ වීමෙන් සිදුවන හුවමාරු පාඩුව |
විදේශ ණය
(රු. මිලියන) |
||||||
2005 | 52,535 | 379,747 | 13.80% | 86.20% | 117,785 | 956,620 | ||||||
2006 | 79,693 | 477,833 | 16.70% | 83.30% | 108,579 | 1,103,418 | ||||||
2007 | 107,169 | 565,051 | 19.00% | 81.00% | 71,646 | 1,326,487 | ||||||
2008 | 126,541 | 655,260 | 19.30% | 80.70% | 117,785 | 1,448,734 | ||||||
2009 | 139,558 | 699,644 | 19.90% | 80.10% | 23,114 | 1,760,467 | ||||||
2010 | 135,624 | 817,279 | 16.60% | 83.40% | -10,028 | 2,024,583 | ||||||
2011 | 157,310 | 967,862 | 16.30% | 83.70% | 90,335 | 2,329,280 | ||||||
2012 | 172,594 | 1,051,462 | 16.40% | 83.60% | 230,642 | 2,767,299 | ||||||
2013 | 205,666 | 1,137,447 | 18.10% | 81.90% | -15,361 | 2,960,424 | ||||||
2014 | 198,115 | 1,195,206 | 16.60% | 83.40% | -89,335 | 3,113,116 | ||||||
2015 | 262,583 | 1,454,878 | 18.00% | 82.00% | 285,091 | 3,544,031 | ||||||
2016 | 258,857 | 1,686,061 | 15.40% | 84.60% | 186,650 | 4,045,796 | ||||||
2017 | 274,562 | 1,831,531 | 15.00% | 85.00% | 225,223 | 4,718,618 | ||||||
2018 | 310,450 | 1,919,974 | 16.20% | 83.80% | 1,063,218 | 5,959,547 | ||||||
එකතුව | 2,481,257 | 2,405,344 |
= |
+ |
+ |
+ |
ගතවූ වසර 14 ක කාලය තුළ සමුච්චිත පදනමක් මත රජයේ සෘජු බදු ආදායම රු. බිලියන 2,481 ක් වූ අතර එයින් රු.බිලියන 2,405 ක් රුපියල අවප්රමාණ වීම හේතුවෙන් අතිරේක ගෙවීමකට යටත් විය. ඒ අනුව පසුගිය වසරේ විදේශ ණය රු. බිලියන 5,959 කින් ඉහළ ගියේය. මේ අනුව 2%-3%කට වඩා රුපියල අවප්රමාණ වීම නතර කර ගැනීම ආයෝජන ගෙන ඒම සඳහා, විශේෂයෙන්ම සෘජු විදෙස් ආයෝජන ගෙන ඒම සඳහා සහ, සෘජු බදු ආදායම නොතකා අපනයන වැඩි කිරීම සඳහා අත්යාවශ්ය වේ.
2018 වසරේ සමස්ත රාජ්ය ආදායම රු. බිලියන 1,909 ක් විය. බදු පැහැර හැරීම් අධීක්ෂණය සඳහා රේගුව මෙන්ම දේශීය ආදායම් දෙපාර්තමේන්තුවට ද කෘත්රිම බුද්ධිය (Artificial Intelligence -AI) මත පදනම් වූ අධීක්ෂණ ක්රමයක් හඳුන්වා දිය යුතුය. (ස්විට්සර්ලන්තයට IBM Watson හඳුන්වා දීමෙන් පසු රේගුවේ බදු ආදායම 10%කින් වැඩි විය). මෙවිට රාජ්ය ආදායම 15%කින් ඉහළ යනු ඇත්තේ අතිරේක ලෙස රුපියල් බිලියන 287 ක ආදායමක් උත්පාදනය කරමිනි.
වත්මන් ලාභාංශ බදු ප්රතිශතය සහ ප්රාග්ධන ලාභ බදු ප්රතිශතය 0% දක්වා අඩු කිරීම
(මෙය අතිරේක රැකියා උත්පාදනය සඳහා උපකාර වනු ඇත).
මහජන ආයෝජන වැඩසටහන (PIP) යනුවෙන් හඳුන්වන රජයේ ප්රාග්ධන ආයෝජනයන්ගේ ප්රතිලාභ ශ්රී ලාංකිකයන් පරම්පරා ගණනාවකට විහිදෙනුයේ ප්රමාණයක් සාධාරණ සහ වඩා කාර්යක්ශම ලෙස ණය ගැනුම් සිදු කරමිනි.
වර්ධනය වන මුල්ය විනය පවත්වාගෙන යෑමට, වත්මන් සහ අනාගත පරම්පරාවන්ට වඩාත් සමානාත්මතාවයෙන් යුතුව මුල්ය කොටස් බෙදීයෑමට උපකාරී වන ලෙස මුදල් ණයට ගැනීම වගකීම් සහගත ලෙස තිරසාර පදනමකින් යුතුව සිදුකෙරනු ඇත.
දුගී බව ප්රත්යස්ථ ලෙස අඩු කිරීම, ප්රාථමික, ද්විතියික සහ තෘතියික, විශ්ව විද්යාල, තාක්ෂණික සහ වෘත්තීය පුහුණ (TVET) අධ්යාපනය අත්යාවශ්ය වියදම් ලෙස හඳුනා ගැනේ.
වර්තමානයේ ශ්රී ලංකාව මෙකී පුනරාවර්තීය වියදම්වලින් ඇතැමකට අරමුදල් සොයාගැනීමේ පහසු මාර්ගය ලෙස ණය ගැනීම්වලට යොමු වී ඇත. මෙය දීර්ඝකාලීනව පරමාදර්ශී නොවන්නේ අද දිනයේ අවශ්යතාවයන් සඳහා ණය බර අනාගත පරම්පරා වෙත විතැන් වන බැවිනි. මේ සම්බන්ධව වඩාත් සාධාරණ සහ වඩා ස්ථිරසාර ප්රවේශයක් වන්නේ පුනරාවර්තීය ආදායම හරහා පුනරාවර්තීය වියදම් ආවරණය කර ගැනීමයි. මේ නිසා අපට අපගේ බදු ක්රමය ප්රත්යාස්ථිතීය ලෙස පවත්වාගෙන යාම පිණිස එය නිරන්තරයෙන් සමාලෝචනය කළ යුතු වේ.
මුදල් සහ සැලසුම්කරණ අමාත්යාංශය වෙත ශ්රී ලංකාව සඳහා අනාගත ප්රතිපත්ති සහ ක්රමෝපාය සැලසුම්කරණයේ වගකීම පැවරෙනු ඇත.
අයවැය මගින් යෝජනා කරන ඕනෑම ප්රතිපත්තියක් ආර්ථික විශ්ලේෂණයක් සහිත විය යුතු අතර, මුදල් අමාත්යාංශය ඒ වෙනුවෙන් පෙනී සිටිනු ඇත.
අයවැය පොරොන්දුවල ප්රගතිය පරීක්ෂා කිරීම සඳහා කළමනාකරණ තොරතුරු පද්ධතියක් (Management Information System - MIS) ක්රියාවට නැංවීම.
වත්කම් කළමනාකරණ පද්ධති මගින් ආණ්ඩුවේ වත්කම් සහ සම්පත් උපරිම ලෙස උපයෝජනය කරන බව සහතික වීම සහ එය අධීක්ෂණය සිදුකිරීම.
“අධ්යාපනය මානව ප්රාග්ධනය සංවර්ධනය කිරීමට, ඒක පුද්ගල දළ දේශීය නිෂ්පාදනය වැඩි කිරීමට සහ ඵලදායී ලෙස ගෝලීය අභියෝගයන්ට මුහුණ දීමට ප්රධාන දායකත්වයක් ලබාදෙයි.”
ධම්මික පෙරේරා
වර්තමාන ශ්රී ලංකාව (19-23 අතර සිසුන්ගේ ප්රතිශතයක් ලෙස) |
2020-2025 සඳහා ඉලක්කය (සිසුන් බඳවා ගැනීම) |
ඉලක්කයට ළඟා වීම සඳහා වැඩි වීමේ හෝ අඩුවීමේ වාර ගණන | |||
රජයේ විශ්ව විද්යාලවලින් උපාධිය ලබන සිසුන් ගණන (2017) | 7% | 25,200 | 16.67% | 60,000 | 2.38 වාරයකින් ඉහළ යයි. |
දේශීය පෞද්ගලික විශ්ව විද්යාල | 4.1% | 15,000 | 29.23% | 105,228 | 7.1 වාරයකින් ඉහළ යයි. |
විදේශගත සිසුන් | 4.1% | 15,000 | 4.1% | 15,000 | |
වෘත්තීය පුහුණුව සම්පූර්ණ කළ සිසුන් ගණන (2017) | 22% | 79,200 | 40% | 144,000 | 1.8 වාරයකින් ඉහළ යයි. |
ශ්රම බලකාය සඳහා නුපුහුණු ශ්රමිකයන්ගේ දායතත්වය (මෙහෙකරුවන්, උයන්පල්ලන් ආදී) | 62.8% | 225,600 | 10% | 36,000 | 6.28 වාරයකින් පහළ යයි. |
වාර්ෂික ශිෂ්ය සංඛ්යාව | 360,000 | 360,000 |
ශිෂ්ය ධාරිතාවය 1,500 දක්වා ඉහළ නැංවීම සඳහා ප්රමාණවත් ඉඩකඩ ඇති පාසල් තෝරාගැනීම. එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස, ඉහත පාසල් 771හි, ශිෂ්ය ධාරිතාවය 1,500ක සාමාන්ය අගයකට ඉහළ නංවමින් සමස්ථ ශිෂ්ය ප්රමාණය 1,156,500කට වැඩි වනු ඇත.
මෙම බදු ප්රතිලාභ ක්රමය මගින් ඉදිරි වසර 25 සඳහා පුද්ගලික පාසල් මෙන්ම පෞද්ගලික ජාත්යන්තර පාසල් ඉදිකිරීමට බලපවත්වනු ඇත.
මෙහිදී ශිෂ්යයන් කණ්ඩායම් වශයෙන් ඉගෙන ගන්නා අතර ගණිතය, විද්යාව, කියවීම සහ ඉංජිනේරු විද්යාව සෑම පාඩමකටම සම්බන්ධ කරනු ඇත.
වර්තමාන ශ්රී ලංකාවේ සාමාන්ය පෙළ ප්රතිඵල ලබාගැනීමට මාස 4 ක කාලයක් බලා සිටීමට සිදු වේ. අතිරේක මාස 2 ක කාලයක් උසස් පෙළ පංති ආරම්භ වන තෙක් නිවසේ කාලය ගත කිරීමට ද දරුවන්ට සිදු වේ. මේ අනුව සාමාන්ය පෙළ විභායෙන් පසු මාස 6 ක කාලයක් අපතේ යාම සිදු වේ.
"කුසලතා, නවෝත්පාදනය සහ ඵලදායීතාවය සමග අනාගත වර්ධනය ගාමනය වේ."
ධම්මික පෙරේරා
Times Higher Education World University Ranking මිණුම් ලකුණක් බවට පත් කරගනිමින්,
වෛද්ය විද්යාල නොවන පුද්ගලික සරසවි සහ පුද්ගලික ජාත්යන්තර සරසවි ඉදිකිරීමට උපකාර වනු පිණිස ඉදිරි වසර 25 ක් සඳහා බලපැවැත්වෙන ලෙස මෙම බදු ප්රතිශතයන් පැනවිය යුතුය.
‘‘ඵලදායී රැකියාවන් සඳහා අධ්යාපනය සහ පුහුණුව, රටක
ආර්ථික හා සමාජ සංවර්ධනය සඳහා අත්යවශ්ය වේ.
ඵලදායිතාව වැඩි දියුණු කිරීමට සහ දරිද්රතාවය අවම කිරීමට
තාක්ෂණික හා වෘත්තිය අධ්යාපනය සහ පුහුණුව (TVET)
අත්යවශ්ය මෙවලමක් වේ’‘
ධම්මික පෙරේරා
"ප්රශස්තව දිළිඳුකම අවම කිරීම සඳහා ශ්රී ලංකාව ගනු ලබන උත්සාහයන් මගින් අධ්යාපනය සහ කුසලතා වර්ධනය, ආදායම් උත්පාදනය, රැකියා නිර්මාණය සහ සමාජ ආරක්ෂණ ක්රමය වැඩිදියුණු කිරීම කෙරෙහි විශේෂයෙන් කේන්ද්රගත වෙමින් මූලික අවශ්යතාවලට
ප්රවේශ වීමේ ප්රතිපාදන අවධාරණය වනු ඇත."
ධම්මික පෙරේරා
සුභසාධන ගෙවීම් සහ සහනධාර (Social transfers) දුප්පත්කම තුළ ජීවත් වන්නන් හෝ දිළිඳු බවට ඇද වැටීමේ අවදානමෙන් යුතුව ජීවත් වන්නන් සඳහා ය.
සුභසාධන ගෙවීම් සහ සහනධාර (Social transfers) සඳහා ප්රතිලාභීන් විසින් දායක විය යුතු නොවේ. එනම් ප්රතිලාභීන් විසින් වාරික හෝ විශේෂ බදු ගෙවිය යුතු නොවේ. දුප්පත්කම තුළ ජීවත් වන්නන් හෝ දුප්පත්කමට ඇද වැටීමේ අවදානමක් ඇති පුද්ගලයන් වෙත මෙමගින් මහජනතාව හෝ සිවිල් ප්රජාව විසින් සම්පාදනය කරන සමාජ ආධාර සැපයෙනු ඇත. උදා. දායක නොවන විශ්රාම වැටුප්, ළමා ප්රතිලාභ, පාසල් ආහාර, වෙනස් හැකියා ඇති පුද්ගලයන් සඳහා දීමනා සහ කෘෂිකාර්මික ආදාන.
අංකය | විස්තරය | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
1. |
සෞඛ්ය ආරක්ෂණ (රු. මිලියන) |
34,805 | 31,703 | 38,028 | 38,596 | 43,440 |
1.1 |
ඖෂධ (නොමිලේ ලබා දෙන) (රු. මිලියන) |
34,805 | 31,703 | 38,028 | 38,596 | 43,440 |
2. |
රැකවරණය ලැබිය යුතු සහ අවධානය යොමු විය යුතු පුද්ගලයින් සවිබල ගැන්වීම. (රු. මිලියන) |
18,314 | 49,189 | 51,612 | 50,862 | 51,319 |
2.1 |
සමෘද්ධි (රු. මිලියන) |
15,042 | 39,994 | 40,704 | 39,707 | 39,239 |
2.2 |
ප්රතිලාභීන් සංඛ්යාව
(පවුල් මිලියන) (රු. මිලියන) |
1.5 | 1.4 | 1.4 | 1.4 | 1.4 |
2.3 |
වයස් ගත පුද්ගලයන්ට සහය
(අවුරුදු 70ට වැඩි) (රු. මිලියන) |
2,655 | 8,039 | 9,060 | 9,008 | 9,590 |
2.4 |
වෙනස් හැකියා ඇති (Differently Abled) සිසුන් සඳහා දීමනා (රු. මිලියන) |
138 | 220 | 247 | 195 | 31 |
2.5 |
වෙනස් හැකියා ඇති (Disabled) පුද්ගලයන් සඳහා (රු. මිලියන) |
479 | 936 | 1,114 | 1,083 | 1,141 |
2.6 |
වකුගඩු රෝගීන් සඳහා මූල්යාධාර (රු. මිලියන) |
– | – | 487 | 869 | 1,318 |
3. |
රජයේ ආරක්ෂක හමුදා සවිබල ගැන්වීම (රු. මිලියන) |
18,290 | 23,433 | 26,772 | 27,808 | 45,901 |
3.1 |
රණවිරුවන්ගේ තුන්වන දරුවා සඳහා දීමනාව (රු. මිලියන) |
46 | – | – | – | – |
3.2 |
රණවිරුවන්ගේ මරණ සහ ආබාධිත වීම සඳහා ලබාදෙන වන්දි (රු. මිලියන) |
18,244 | 23,433 | 26,772 | 27,808 | 45,901 |
4. |
කෘෂිකාර්මික සංවර්ධනය (රු. මිලියන) |
32,086 | 57,051 | 28,013 | 30,361 | 26,879 |
4.1 |
පොහොර සහනාධාර (රු. මිලියන) |
31,858 | 49,571 | 27,771 | 30,361 | 26,879 |
4.2 |
වී මිලදී ගැනීම (වී මිල ස්ථාවර කිරීමට) (රු. මිලියන) |
228 | 7,480 | 242 | – | – |
5. |
වාණිජ බෝග සංවර්ධනය (රු. මිලියන) |
1,873 | 11,029 | 2,391 | 2,136 | 2,317 |
බෝග සහනාධාර (රු. මිලියන) |
||||||
5.1 |
තේ (රු. මිලියන) |
331 | 7,292 | 549 | 445 | 615 |
5.2 |
රබර් (රු. මිලියන) |
763 | 2,871 | 713 | 703 | 542 |
5.3 |
පොල් (රු. මිලියන) |
485 | 471 | 709 | 598 | 653 |
5.4 |
කජු (රු. මිලියන) |
40 | 35 | 40 | 54 | 67 |
5.5 |
සුළු භෝග අපනයන (කුරුඳු, කොකෝවා, කෝපි, ගම්මිරිස්) (රු. මිලියන) |
254 | 360 | 380 | 336 | 440 |
6. |
පාසැල් සිසුන් සහ විශ්ව විද්යාල සිසුන් (රු. මිලියන) |
14,903 | 17,984 | 22,817 | 24,923 | 20,255 |
6.1 |
පාසැල් නිල ඇඳුම් (රු. මිලියන) |
3,574 | 2,261 | 2,157 | 2,479 | 1,073 |
6.2 |
වාර ප්රවේශපත්ර (රු. මිලියන) |
1,695 | 1,800 | 1,998 | 4,923 | 5,000 |
6.3 |
පාසැල් සහ දහම් පාසැල් පෙළ පොත් (රු. මිලියන) |
2,773 | 3,979 | 5,599 | 4,476 | 4,318 |
6.4 |
5 ශ්රේණි ශිෂ්යාධාර, මහපොළ සහ ශිෂ්යාධාර (රු. මිලියන) |
852 | 1,390 | 1,914 | 1,344 | 2,136 |
6.5 |
පෝෂණ වැඩසටහන් (රු. මිලියන) |
3,725 | 3,938 | 3,916 | 4,434 | – |
6.6 |
ළමුන් සහ ගර්භණී මවුවරුන්ට ත්රිපෝෂ ලබාදීම (රු. මිලියන) |
1,787 | 1,956 | 1,351 | 1,692 | 1,982 |
6.7 |
ගර්භණී මවුවරුන් සඳහා පෝෂණ මල්ලක් ලබාදීම (රු. මිලියන) |
279 | 2,422 | 5,746 | 5,408 | 5,490 |
6.8 |
පෙර පාසැල් සිසුන් සඳහා නැවුම් කිරි ලබාදීම (රු. මිලියන) |
197 | 189 | 106 | 167 | 256 |
6.9 |
පෝෂණ මංපෙත සහ ළමා සවිය (රු. මිලියන) |
21 | 49 | 30 | – | – |
7. |
හදිසි ආපදා සහන (රු. මිලියන) |
549 | 389 | 243 | 5,854 | 5,279 |
ගංවතුර නියං සහනාධාර (රු. මිලියන) |
521 | 271 | 132 | 5,854 | 5,279 | |
පිසින ලද ආහාර පිසූ ආහාර සහ වියළි සළාක (රු. මිලියන) |
28 | 118 | 111 | – | – | |
8. |
ආගමික ස්ථාන සඳහා සහය ලබාදීම (රු. මිලියන) |
50 | 50 | – | – | – |
8.1 |
ආගමික ස්ථාන සඳහා ජලය ලබාදීම (රු. මිලියන) |
50 | 50 | – | – | – |
9. |
රාජ්ය ව්යාපාරයන්හි අලාභ (රු. මිලියන) |
33,122 | 32,663 | 97,486 | (35,777) | (131,436) |
9.1 |
ඛණිජ තෙල් (ලංකා ඛණිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාව) (රු. මිලියන) |
– | 19,468 | 69,620 | 3,504 | (104,037) |
9.2 |
භූමිතෙල් (රු. මිලියන) |
– | – | – | – | |
9.3 |
විදුලිය (ලංකා විදුලි බල මණ්ඩලය) (රු. මිලියන) |
15,737 | – | 14,499 | (49,231) | (29,000) |
9.4 |
ජලය (රු. මිලියන) |
– | 252 | 2,977 | 738 | (568) |
9.5 |
දුම්රිය (රු. මිලියන) |
11,034 | 7,714 | 6,773 | 7,595 | – |
9.6 |
ශ්රී ලංකා ගමනාගමන මණ්ඩලය (රු. මිලියන) |
6,351 | 5,229 | 3,617 | 1,617 | 2,169 |
10. |
ප්රවාහන පහසුකම් (රු. මිලියන) |
5,046 | 5,275 | 5,288 | 5,321 | 5,223 |
10.1 |
ශ්රී ලංකා ගමනාගමන මණ්ඩලයේ ප්රවාහන පහසුකම් - අනාර්ථික මාර්ග (රු. මිලියන) |
4,770 | 4,975 | 4,999 | 5,000 | 5,004 |
10.2 |
සන්නද්ධ හමුදාවන්ට ප්රවාහන පහසුකම් සැපයීම (රු. මිලියන) |
276 | 300 | 289 | 321 | 219 |
11. |
පොදු පහසුකම් (රු. මිලියන) |
– | – | – | – | – |
11.1 |
වීදි ලාම්පු (රු. මිලියන) |
– | – | – | – | – |
එකතුව (රාජ්ය ව්යාපාරයන්හි අලාභ හැර) (රු. මිලියන) |
125,916 | 196,103 | 175,164 | 185,861 | 200,613 | |
සමස්ත සමාජ සමර්පණ (රු. මිලියන) |
106,049 |
(මූලාශ්රය : මුදල් අමාත්යංශය)
වර්තමාන ශ්රී ලංකාව තුළ යුරෝපීය සංගමයේ අර්ථ නිරූපණයට අනුව සුභසාධන ගෙවීම් සහ සහනධාරවල සමස්ත වටිනාකම රු. බිලියන 106 කි. එබැවින්, දිළිඳුබවේ ප්රශස්ත අවම වීමක් නොමැති අතර එය දිළිඳු පවුල් සන්ඛ්යාව ඉහළ යාමේ පසුබිම තුළ, ඔවුන්ගේ පැවැත්ම සඳහා ආධාරයක් පමණක් වේ.
පුහුණුව ලත් දුරකථන උපකාරකවරයෙකු අමතා සහය ලබා ගැනීමට. උපකාර සේවාව කාන්තාවන් විසින් කාන්තාවන් සඳහා පවත්වා ගෙන යනු ලබන අතර අමතන්නන්ගේ විවිධ ගැටළු සඳහා සහය ලබා දීමට සහ සානුකම්පාව, සහයෝගය, තොරතුරු සහ දිරි ගැන්වීම් සැලසීමට හැකි වේ. උපදේශකයෙක් හෝ නීතීඥයෙක් ඇමතීම සඳහාද වේලාව වෙන් කර ගත හැක.
“ජීවන තත්වය, යහපැවැත්ම සහ සංතුෂ්ටිය කේන්ද්ර කර ගනිමින්
ශ්රී ලංකාවේ ජනතාව, ආණ්ඩුව සහ ආන්තික ප්රජාව ප්රබෝධමත් කිරීම.”
ධම්මික පෙරේරා
මනා ජීවන තත්වයකින් යුත් දියුණු දිස්ත්රික්ක බිහි කිරීමට නම් ප්රධාන ගැටළු තුනක් ආමන්ත්රණය කළ යුතුය.
රජයේ කාර්යාලවල සේවාව පූර්ණ ලෙස ලබාදෙන ශාඛාවන් දිස්ත්රික්ක මට්ටමෙන් විවෘත කිරීම මඟින් කොළඹට පමණක් සීමා වී ඇති සේවාවන් සහ පහසුකම් එක් එක් දිස්ත්රික්ක වෙත ප්රසාරණය කිරීම.
පහත සේවාවන් ඕනෑම දිස්ත්රික්කයකදී පහසුවෙන් ලබාගත හැකි වන ලෙස දිස්ත්රික් බහු සේවා මධ්යස්ථානයක් බැගින් ස්ථාපිත කිරීම.
රාජ්ය සේවාවක් විසින් තම සේවය අවශ්ය කරන පුද්ගලයකු වෙත කුමන හෝ හේතුවක් මත වසර දෙකක කාලයක් තුළ අදාළ සේවය සපුරාලීමට අපොහොසත් වන්නේ නම්, අදාළ අවශ්යතාව වෙනුවෙන් වැය කළ ගමන් වියදම් හා ඒ සඳහා වැය කළ කාලයට සරිලන මුදලක් එකී පුද්ගලයා වෙත ගෙවීම.
උදා. යාපනය දිස්ත්රික්කයේ සංස්කෘතිය - හිසෙහි මල් ගවසාගෙන පැයට කිලෝමීටර 30 ට අඩු වේගයකින් පැද යන යතුරු පැදි පැදයන කාන්තාවන් සහ කාන්තා මගීන්, යතුරුපැදි හෙල්මට් නීතියෙන් බැහැර කෙරේ. දැනට පවතින නීතිය යටතේ මෙය හඳුනා ගැනෙන්නේ අනතුරුදායක රිය පැදවීමක් ලෙස ය.
එක් එක් දිස්ත්රික්කයක පවතින මෙවැනි සමාන ගැටළු හඳුනාගෙන පුරවැසියන්ගේ සන්තුෂ්ටිය වැඩි දියුණු කිරීම සඳහා සුදුසු විසඳුම් ලබාදීම.
එක් එක් දිස්ත්රික්කයක පවතින මෙවැනි සමාන ගැටළු හඳුනාගෙන පුරවැසියන්ගේ සන්තුෂ්ටිය වැඩි දියුණු කිරීම සඳහා සුදුසු විසඳුම් ලබාදීම.
උදා: යාපන දිස්ත්රික්කය - යෝජිත ‘‘Home Police’’ වැඩසටහනේ භාෂා බාධක මැඩලීමට (උදා:- යාපනය දිස්ත්රික්කයේ දමිල බස භාවිතා වීම) සහ පොලිසිය නිවසේ දොරකඩට පැමිණ සේවාවන් ලබාදීම. මෙම වැඩසටහන මඟින් දිවයින පුරා පොලිස් ස්ථාන 496කට නිලධාරිනියන් 10 දෙනා බැගින් බඳවා ගැනීමට යෝජිත අතර, එක් පොලිස් ස්ථානයකට යතුරුපැදි 5 බැගින් ලබාදෙනු ඇත.
පොලිස් නිලධාරීන් 1,700 දෙනෙක් සෑම වර්ෂයකම විශ්රාම ගන්නා අතර මෙකී පොලිස් නිලධාරීන් ‘‘Home Police’’ වැඩසටහන සඳහා බඳවා ගැනීම මඟින් වසර 3 ක් ඇතුළත මෙම ඉලක්කය සම්පූර්ණ කර ගත හැක. මෙම වැඩසටහනේ ප්රතිඵලයක් ලෙස පොලිසිය සම්බන්ධිත සේවාවන්හිදී පැන නගින භාෂා ගැටළුව තුරන් වනු ඇත.
රජය විසින් මුලපුරනු ලබන, නොමිලේ ප්රවේශ විය හැකි භාෂා පරිවර්තන බිහිදොරක් (portal) හඳුන්වා දීම (සිංහල, දෙමළ සහ ඉංග්රීසි). මෙම බිහිදොර සියලූ පුරවැසියන්ගේ භාවිතය සඳහා අදාළ පුහුණු වීඩියෝ සමග සන්නාමකරණය සහ ප්රවර්ධනය කරනු ඇත.
කොළඹ පදනම් කරගත් සියලූ පහසුකම් අනෙකුත් සෑම දිස්ත්රික්කයකටම ඒ අයුරින්ම ලබාදීම.
ශිෂ්ය ධාරිතාවය 1,500 දක්වා ඉහළ නැංවීම සඳහා ප්රමාණවත් ඉඩකඩ ඇති පාසල් තෝරාගැනීම. එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස පාසල් 771 හි ශිෂ්ය ධාරිතාවය 1,500 ක සාමාන්ය අගයකට පැමිණෙනු ඇත්තේ ශිෂ්යය සංඛ්යාව සමස්ථයක් ලෙස 1,156,500 කින් සමස්ත ලෙස ඉහළ නංවමිනි.
මෙහි ප්රතිඵලයක් ලෙස, පළමු ශ්රේණියට සිසුන් ඇතුළත් කර ගැනීමේදී පවතින වත්මන් තරඟකාරිත්වය, ශිෂ්යයන් 80,000 සිට 0 දක්වා අඩුවනු ඇත.
උදා:- හේලීස් සමාගමේ සද්දියවර ව්යාපෘතිය.
වර්තමනයේ පොහොර බහාලූම් 35000 මෙරටට අනයනය කරන අතර, පාංශු සෞඛ්ය කාඩ්පත් නිර්දේශ කිරීමත් එය 20% එනම් බහාලූම් 7000 ප්රමාණයකින් අඩුකරගත හැක.
"පුද්ගල අයිතිවාසිකම් හා නිදහස සුරකින, මනා පාලනය රීති
බලගන්වන අධිකරණ සහ නීති ක්රමයක්."
ධම්මික පෙරේරා
පොලිස් නිලධාරීන් 1,700 දෙනෙක් සෑම වර්ෂයකම විශ්රාම ගන්නා අතර මෙකී පොලිස් නිලධාරීන්ට 'පොලිසිය නිවසට‘ වැඩසටහන සඳහා බඳවා ගැනීම මගින් වසර 3 ක් ඇතුළත මෙම ඉලක්කය සම්පූර්ණ කර ගත හැක.
ඔවුන්ගේ කාර්යයන්ට ගෘහස්ථ ප්රශ්න, එනම් ළමා අපයෝජනය, ගෘහස්ථ හිංසනය සහ පාසල්වල ආරක්ෂාව ඇතුළත් වනු ඇත. මේ සඳහා අන්තර්ජාලය මගින් සහ ක්ෂේත්රගත ව පුහුණුව ලබා දෙනු ඇත.
සාක්ෂරතා මට්ටම | අත්අඩංගුවට ගැනීම් සංඛ්යාව | ප්රතිශතය | සමුච්චිත ප්රතිශතය | ||||
පාසල් ගොස් නැත. | 6,764 | 6.80% | 6.80% | ||||
1-5 ශ්රේණි | 20,042 | 20.20% | 27% | ||||
5 ශ්රේණිය සමත් | 25,613 | 25.90% | 52.90% | ||||
8 ශ්රේණිය සමත් | 31,917 | 32.20% | 85.10% | ||||
සා/පෙළ සමත් | 11,701 | 11.80% | 96.90% | ||||
උ/පෙළ සමත් | 2,835 | 2.90% | 99.80% | ||||
උපාධිධාරී සහ වෙනත් | 164 (අනුපිළිවෙළින් 82) | 0.20% | 100% |
2017 වසරේදී ශ්රී ලංකාවේ වරද තීන්දුනොවූ සිරකරුවෝ 99,036 ක් විය. එයින් 6.8% ක් පාසල් ගොස් නැති අතර, 52.9%ක් 5 ශ්රේණිය දක්වාද, 85.1%ක් 8 ශ්රේණිය දක්වා පමණක් අධ්යාපනය ලද අය වූහ. කෙසේ වෙතත් අ.පො.ස. උසස් පෙළ සහ එයින් ඉහළට අධ්යාපනය ලද වරදකරුවන් නොවන සිරකරුවන් සිටියේ 3.1%ක් පමණි.
මේ අනුව, සෑම දරුවෙකුම අවම වශයෙන් උසස් පෙළ දක්වා අධ්යාපනය ලබන්නේනම්, බන්ධනාගාරවලින් හරි අඩක් වසා දැමිය හැකි වේ.
ස්ත්රී දූෂණ නඩු දිනපතා ඇසිය යුතු අතර, ස්ත්රී දූෂණ නඩුවලට අදාළ විමර්ශන මාස 4 ක් ඇතුළත සම්පූර්ණ කළ යුතුය. තවද නඩු විභාගය වසර 1 ක කාලයක් තුළ අවසන් විය යුතුය.
මෙය ඉටුකර ගැනීමට,
වර්තමාන නීතිවලට අදාළ වන්නේ මත්ද්රව්ය සන්තකයේ තබාගත් හෝ මත්ද්රව්ය වෙළඳාම් කිරීමේදී අත්අඩංගුවට ගත් පුද්ගලයන් ය.
අධිකරණ සහ බන්ධනාගාර (අවසාන ඡේදය)
වරදකරුවන්ට සිය රැඳවුම් කාලයේ ඉතිරිය ප්රජාව සමගින් ගතකිරීමට අවස්ථාව සැලසෙන සේ, ඉලෙක්ට්රොනික් අධීක්ෂණ අඩස්සියකට යටත්ව, දිවා කාලයේදී රැකියාවක හෝ අධ්යයන කටයුතුවල යෙදී, රාත්රී කාලය අධීක්ෂණ මධ්යස්ථානයේ ගත කිරීමට හෝ ව්යුහගත අර්ධ-නිවාස ක්රමවේදයක් යටතේ ගතකිරීමට අවස්ථාව සලසා දීම.
"ස්ථානීය යෝග්යතාවයට අනුව ගනු ලබන සුවිශේෂී වූ පියවර හරහා
සීමිත ස්වාභාවික සම්පත්වල මනා හා තිරසාර භාවිතය ප්රවර්ධනය කිරීම
ම`ගින් කෘෂි ඵලදායීතාවය තිරසාර කිරීම."
ධම්මික පෙරේරා
වර්තමානයේදී පොහොර කන්ටේනර 35,000ක් ආනයනය කරනු ලබයි. පාංශු පරීක්ෂණ පත්රිකාව සහ පොහොර නිර්දේශ හඳුන්වා දීමත් සමගම, පොහොර ආනයනය 20% කින් (කන්ටේනර 7000 කින්) අඩු කළ හැකිය.
දූරියන් පැළ තායිලන්තයෙන් ගෙන්වා පැළ තවාන් ආරම්භ කිරීමට සහ පැළ අලෙවියට ඉඩ ලබාදීම.
“රටක යහපැවැත්ම එරටෙහි ස්වාභාවික පරිසර තත්ත්වය සහ එමගින්
පිරිනමන මනා අවස්ථාවන් සමග සම්බන්ධ වී ඇත”
ධම්මික පෙරේරා
‘‘පුරවැසියන්ගේ ඉහළ යන ඉල්ලූම සහ ඔවුන්ගේ යහපැවැත්ම
වැඩිදියුණු කිරීම සඳහා රට පුරා පැතිරුණු පරිපූර්ණ සුවසේවා
පද්ධතියක් අවශ්ය වේ.’‘
ධම්මික පෙරේරා
උදා- හේලීස් සමාගමේ සද්දියවර ව්යාපෘතිය
මෙම පුහුණු වැඩසටහන්වල අරමුණු වන්නේ,
‘‘අපනයන ඉහළ නැංවීම, නව තාක්ෂණ සංවර්ධනය කිරීම සහ ව්යාපාර
භාවිතයන් වැඩිදියුණු මගින් දේශීය සහ විදේශීය සෘජු ආයෝජන
ආකර්ෂණය කරගැනීම මගින්, ශ්රී ලංකාවේ ආර්ථිකය ගෝලීය වටිනාකම්
දාමයන්හී ප්රධාන අංශ සමග සම්බන්ධ කිරීමට ඉවහල් වේ.’‘
ධම්මික පෙරේරා
ආයෝජන සඳහා පවතින අනවශ්ය බාධක ඉවත් කිරීම සඳහා ආයෝජන අනුමත කිරීමේ නීති රෙගුලාසි සරල කිරීම.
පහත අංශ සඳහා 0% ව්යාපාර බද්දක් සහ 0% ලාභාංශ බද්දක් වසර 25 ක් සඳහා ලබාදීම -
(ව්යාපාර කාර්යාවලිය තෙවන පාර්ශවයකට ලබාදීම (BPO), තොරතුරු සම්බන්ධ ව්යාපාර කාර්යාවලි තෙවන පාර්ශවයකට ලබාදීම (KPO), හෝස්ටින්, දත්ත සැකසුම් සේවාවන් හා ඒ හා සබැඳි ක්රියාකාරකම්, web portals, news syndicates සහ ජනමාධ්ය සඳහා අවශ්ය පුවත්, ඡායාරූප සහ විවිධාංග සැපයීමේ ප්රවෘත්ති ආයතනමය ක්රියාකාරකම්, පරිගණක පදනම් කරගත් දුරකථන තොරතුරු සේවාවන්, කොන්ත්රාත් පදනම මත හෝ නිදහස් පදනම මත සිදුකරන තොරතුරු සෝදිසි කිරීමේ සේවාවන් සහ ප්රවෘත්ති නිස්සාරණ සේවාවන් (news clipping services), පුවත්පත් නිස්සාරණ සේවාවන් (Press clipping services) සහ සෙසු ඩිජිටල් සේවා)
“ස්වාධිපත්යය, කලාපීය සහයෝගීතාව සහ අතිශයින්ම වැදගත්
වන්නා වූ සමීපයේ මෙන්ම දුර ඈත සිටින ශ්රී ලාංකිකයින්ගේ
සබැඳියාවන් ඉදිරිපත් කෙරෙන ප්රතිපත්ති ඵලදායී ලෙස ක්රියාවට
නැංවීම.”
ධම්මික පෙරේරා
තානාපතිවරුන් සඳහා ප්රධාන කාර්යසාධන දර්ශක (KPIs) හඳුන්වා දීම. මෙම ප්රධාන කාර්යසාධන දර්ශකවල පහත දෑ ඇතුළත් වනු ඇත.
රාජ්යතාන්ත්රිකයින් විසින් අනිවාර්ය භාෂා පාඨමාලා හදාරන බව තහවුරු කිරීම. පහත භාෂාවන් පිළිබඳ නිපුණතාව අපේක්ෂා කෙරේ.
වීඩියෝ මාධ්යය හා වැඩමුළු භාවිතා කරමින් අදාළ තානාපති කාර්යාල විසින් තෝරාගත් සිසුන් පුහුණු කිරීම.
‘‘රටක ආර්ථික තරගකාරිත්වය එහි තිරසාර තොරතුරු
සන්නිවේදන තාක්ෂණයේ ඵලදායීතාවය මත රඳා පවතියි.’‘
ධම්මික පෙරේරා
ශ්රී ලංකාව මේ වන විට සංවර්ධනය වෙමින් පවතින වෙළඳපළක සිට සංවර්ධිත වෙළඳපලක් බවට පත්වීමට "ස්මාර්ට් විසඳුම්" අත්යවශ්ය වේ’ සංවර්ධිත වෙළඳපොලක් වීමේ ඉලක්කය 2030 දී ළඟාකර ගැනීමට බලාපොරොත්තු වන අතර සංවර්ධිත ශ්රී ලංකාව , ස්මාර්ට් ශ්රී ලංකාවක් බවට වසර 3 කින් පත් කිරීමට බාහිර සම්පත් අත්යාවශ්ය වේ.
මේ සඳහා අවධානය යොමු කළ යුතු වන්නේ.
ලෝකයේ ප්රීතිමත්ම රටවල් 10 අතරට ශ්රී ලංකාව එක් කිරීම.
මිනිසුන්ගේ සතුට සඳහා ස්මාර්ට් සේවා සංවර්ධනය කිරීම.
සියලූම මහජන සේවාවන් සඳහා කෘතිම බුද්ධියෙන් මෙහෙයවනු (AI Driven), බන ඒකාබද්ධ තොරතුරු සන්නිවේදන තාක්ෂණ වේදිකාවක්.
DHH හි සේවාවන්ට ඇතුළත් වන්නේ
මෙමගින් මාර්ග නීති කඩ කිරීම සහ විනය විරෝධී ලෙස වාහන නැවැත්වීම සම්බන්ධයෙන් රජයේ වාහන ඇතුළු සියලූම වාහනවලට එරෙහිව පැමිණිලි කළ හැක.
පියවර
“ගුණාත්මක ප්රවාහනය පුරවැසියන්ගේ දෛනික පහසුව සහ ඵලදායීතාවය සඳහා දායක වන අතර, එමගින් රටේ ආර්ථික සංවර්ධනයට මග පෑදේ.”
ධම්මික පෙරේරා
‘‘ශ්රී ලංකාවේ සමුද්රීය හා නාවික අභිලාෂයන් වැඩි දියුණු
කිරීම සහ සුරක්ෂණය කිරීම උදෙසා ශ්රී ලංකාව ප්රමුඛ නාවික
මධ්යස්ථානයක් සහ ජාත්යන්තර සමුද්රීය කේන්ද්රස්ථානයක්
වශයෙන් සංවර්ධනය කිරීම සහ ප්රවර්ධනය කිරීම.’‘
ධම්මික පෙරේරා
කොළඹ වරායේ මේ වන විට අඩි 20 බහාලූම් මිලියන 7.5 ක් රඳවා තැබිය හැක.
"තිරසාර බලශක්තිය, කාර්යක්ෂම පිරිවැය කළමනාකරණයකට මග පෙන්වමින් සම්පත්වල ඵලදායී භාවිතය සහතික කිරීම සහ අපතේ යාම අවම කිරීම සිදුකරයි."
ධම්මික පෙරේරා
පුද්ගලික විදුලි බලාගාර (Private Power Plants - PPP) සංඛ්යාව :258
විදුලි බලාගාර සංඛ්යාව | ස්ථාපිත ධාරිතාව
(MW) |
උත්පාදනය (GWh) | |
ලංකා විදුලි බල මණ්ඩලය (CEB) සමස්ත | 25 | 2,903 | 11,803 |
ජල | 17 | 1,399 | 5,149 |
තාප (ඉන්ධන) | 7 | 604 | 1,886 |
තාප (ගල් අඟුරු) | 1 | 900 | 4,764 |
වෙනත් පුනර්ජනනීය බලශක්තීන් (සුළං) | 0 | 0 | 1.3 |
Small Island | 2.4 | ||
PPP: සමස්ත | 233 | 1,143 | 3,571 |
වෙනත් පුනර්ජනනීය බලශක්තීන් (මිනි හයිඩ්රෝ) | 195 | 394 | 1,232 |
තාප (ඉන්ධන) | 3 | 533 | 1,740 |
වෙනත් පුනර්ජනනීය බලශක්තීන් (සුළං) | 15 | 128 | 325 |
වෙනත් පුනර්ජනනීය බලශක්තීන් (සූර්ය, Dendro, බයෝමාස්) | 20 | 88 | 185 |
පියැසි සූර්ය | 88 | ||
සමස්ත | 258 | 4,046 | 15,374 |
විදුලිය මිලදී ගැනීම සහ දැනට පවතින විදුලි බලාගාරවල මෙහෙයුම් පිරිවැය, ලංකා විදුලි බල මණ්ඩලයේ ප්රධාන පිරිවැය වේ.
ලංකා විදුලි බල මණ්ඩලය (ලංවිම) විසින් හරිත බලශක්තිය මිලදී ගැනීමේදී නිෂ්පාදන පිරිවැයෙන් ස්වාධීන අවම මිලක් භාවිතා කළ යුතුය.
“ස්මරණීය අත්දැකීම්, ආරක්ෂාව සහ විනෝදය සමග සංචාරකයන් ආකර්ෂණය කර ගන්නා හොඳම සංචාරක ගමනාන්ත”
ධම්මික පෙරේරා
අත්දැකීම්
‘‘අවශ්ය කුසලතාවලින්, නූතන තාක්ෂණයෙන්, මූල්ය
ස්ථාවරත්වයෙන් සහ කායික යහපැවැත්මෙන් ශ්රී ලාංකේය
තාරුණ්යය සවිබල ගැන්වීම මගින් ඔවුන්ගේ වර්ධනයට පහසුකම්
සැපයීම.’‘
ධම්මික පෙරේරා
සියලූම පාසල් සඳහා පාසැල්, කොට්ඨාශ, කලාප, පළාත් සහ සමස්ත ලංකා මට්ටම් වල මලල ක්රීඩා වාර්තා මෙම බිහිදොරෙහි ඇති බව සහතික කෙරෙනු ඇත.
ඔලිම්පික් මට්ටමට ළඟා වීමේ හැකියාව ඇති ඉහළම දක්ෂතා දක්වන මලල ක්රීඩක ක්රීඩිකාවන් 1,000 ක් තෝරාගෙන සංචිතයක් නිර්මාණය කර ඔවුනට කොළඹදී අධ්යාපනය, නවාතැන් හා වියදම් සමගින් පුහුණුව ලබාදීම.
“බහු-වාර්ගික ප්රජාවන් අතර සමගිය හා සහජීවනය සහතික
කිරීමට සියලූ ප්රජාවන් අතර සහයෝගීතාවය පිළිබිඹු කිරීම
අතිශයින්ම වැදගත් වේ.”
ධම්මික පෙරේරා
4.1 පහත සඳහන් කරුණු ආවරණය වන පරිදි ආගමික සමගිය පිළිබඳ පනතක් සම්මත කිරීම.
4.2 පුඕනෑම පුද්ගලයෙක් (පූජකවරයෙක්, භික්ෂුවක්, දේවගැතිවරයෙක්, ඉමාම්වරයෙක්, වැඩිමහල්ලෙක්, නිලයක් දරන්නෙක්) හෝ ඕනෑම ආගමික කණ්ඩායමක හෝ ආයතනයක බලධාරීවරයෙක්ව සිටින ඕනෑම පුද්ගලයෙකුට හෝ කිසියම් සාමාජිකයෙකු පහත සඳහන් කිසිඳු ක්රියාවක් සිදු කළ හෝ සිදුකිරීමට උත්සාහ කරන ඕනෑම සාමාජිකයෙකුට එරෙහිව ප්රතිබාධන නියෝග (restraining order) ක්රියාත්මක කිරීම.
“සංස්කෘතිකමය අගයෙන් යුත් කෞතුක වස්තු සහ උරුමයන්, නිර්මාණශීලී මනස් විසින් කුළුගැන්වුණු ගරුකටයුතු සැමරුම් වේ. සංස්කෘතික අනන්යතාවය ශක්තිමත් කිරීම උදෙසා මෙකී නිර්මාණශීලීත්වයන් වඩාත් පුළුල් ප්රජාවන් වෙත බෙදාහැරීම වැදගත් ය.”
ධම්මික පෙරේරා
‘‘ඵලදායී, තිරසාර ධීවර හා ජලජීවී වගාව තුළින් ආහාර හා
පෝෂණ ආරක්ෂාව වැඩිදියුණු කිරීමට, ආදායම වැඩි කිරීමට,
ජීවනෝපායන් වැඩි දියුණු කිරීමට සහ ආර්ථිකය වර්ධනය
කිරීමට දායක වේ.’‘
ධම්මික පෙරේරා
“රටක ආර්ථික වර්ධනයට අතිශයින් වැදගත්වන භූමිකාවක්
රඟදක්වන්නා වූ සහ ගෝලීය හා සංචාරක කර්මාන්ත සඳහා
අතිශයින් වැදගත්වන්නා වූ ලෝක ව්යප්ත ජාලයක් ගුවන්ගමන්
සේවා මඟින් සපයනු ලබයි.”
ධම්මික පෙරේරා
සෑම වසර 6 කට වරක් ජනගහනය මිලියනයකින් වැඩිවේ. වැඩිවන දේශීය ඉල්ලුම හා පරිභෝජනය සඳහා අතිරේක පොල් මිලියන 200 ක් අවශ්ය වේ.